Ruby Red - Black Rock Grill

Under ett besök i Falkenberg så passade vi på att avnjuta en middag på restaurang Ruby Red som ligger på Storgatan 37. Restaurangen med sina nya ägare har knappt ett år på nacken men har valt att tillföra ett spännande koncept till den lilla sommarstaden.

Menyn innehåller naturligtvis en "vanlig" del med varma kötträtter och glassefterrätter. Men det vi var ute efter att prova denna kväll var Black Rock Grill.
Black Rock Grill konceptet kommer ursprungligen från ett Storbritanskt företag som insåg att kunderna fann det förnöjsamt att vara del i sin egen tillverkning av kvällens middag då de var på restaurang. Tekniken sparar dessutom tid för kockarna och förkortar gästernas väntetid.
Med Black Rock Grill får du tillagningen precis som du vill ha det.

Det ryker från köket och när min ryggbiff kommer in så följer dofterna med. Köttet är mört och det sprakar om det där det placerats på den 400 gradiga lavastenen i mitten av min tallrik. Kocken föreslår för oss att skära upp köttet för att på så vis underlätta grillningen. Det går snabbt att tillaga köttet. Det blir sådär alldeles lagom rosa inuti med en fin stekyta. Och utan tillsatt olja/smör eller några andra påhitt utom flingsalt så finns det ingen kladdighetsfaktor, snarare en hög nyttighetsfaktor.



Vårt kött serveras med valfri sås och valfritt potatistillbehör. Det går även bra att ersätta potatisen mot ugnsstekta grönsaker. Vilket jag varmt kan rekommendera.

Black Rock Grill fräste rakt in i mitt hjärta. Fördelarna med detta koncept är att jag som gäst först får välja vad jag önskar äta och komponera min egen måltid. När maten sedan kommer in kan jag bedömma råvarorna och jag får därefter tillaga mitt kött/skaldjur precis som jag önskar. Maten håller sig varm under hela måltiden och man får ett givet samtalsämne tillsammans med sin måltidsparnter. Och inte att förglömma, vem tycker inte att det är roligt att peta och "leka" med maten på ett accepterat vis.

Det enda minus jag kan tänka mig är väl egentligen skaderisken. För du har trots allt en 400 grader varm sten tjugo centimeter ifrån dig på bordet. Jag klarade mig dock från brännmärken under middagen och kan med lovord rekommendera denna upplevelse. Så kika in på nätet efter din närmsta Black Rock Grill restaurang. Eller ta en tripp förbi Ruby Red i sommar. För det är ett restaurangbesök du kommer att minnas.

Rekommenderas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0