Fernet Branca, en intensiv kryddig upplevelse

En kryddig smakupplevelse


Det sägs att om man väljer kombinationen öl och en Fernet Branca, då kan man sin sak. Det kanske låter flådigt eller rent av lite naivt. Hur som helst så var detta en dryck som jag efter en låt av Bo Kaspers var tvungen att testa. Låten heter ”ett ögon blick i sänder” och innehåller stycket ”…restaurangen heter Järnet, jag har beställt en mellan öl och en fyra fernet…”. Sedan första gången jag hörde låten etsade meningen sig fast i minnet. En dag i juni bestämde jag mig helt enkelt för att köpa hem en flaska för att prova. Därtill hann jag, under en vistelse i gamla stan Stockholm, lokalisera restaurangen vilken han sjöng om i låten.

Nåväl, till smak upplevelsen.

Läste om Fernet Branca att det är en italiensk produkt, en kryddig spritdryck med bitter smak. Att jämföras med Gammeldansk eller Jägermeister. Vilket jag håller med om då smaken hamnar mellan dessa. I det hela är det en positiv smakupplevelse, bitterheten är sådär sträv och härlig på tungan och kryddigheten (vilken är mer åt gammeldansk) är perfekt balanserad. Italienarna vet sin sak och Fernet flaskan, vilken är diskret designad, har vunnit en plats i mitt barskåp.


Fernet må vara en speciell men charmar mina smaklökar med sin bittra och intensivt kryddiga smak, vilket gör att jag toppnoterar denna upplevlese. Samt tack till Bo Kaspers som fick mig att hitta den.


Så skippa de allt för mediokra kryddryckerna Jäger eller GammelDansk och skifta över till Fernet Branca.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0